Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross 2019

Czym jest rallycross?

Rallycross to forma krótkich, ale bardzo emocjonujących i efektownych wyścigów samochodowych odbywających się na zamkniętych obiektach (torach) o mieszanej – szutrowo-asfaltowej nawierzchni. Długość toru to około 1 km. Wyjątkiem są tu francuskie rozgrywki Trophee Andros, które także spełniają kryteria rallycrossu, z tą jednak różnicą, że odbywają się na śniegu i lodzie.

W rallycrossie cała akcja rozgrywa się na krótkim i kompaktowym obiekcie, dzięki czemu widzowie zgromadzeni na trybunach, jak również przed telewizorami, mogą jednocześnie oglądać pojedynki w praktycznie każdym miejscu toru. Walka jest niezwykle zacięta, a między samochodami bardzo często dochodzi do kontaktów i przepychanek, a to wszystko przy wysokich prędkościach i w widowiskowych poślizgach.

Organizatorzy, czyli kto za tym stoi?

Sponsorem tytularnym cyklu jest firma Oponeo. Organizacją mistrzostw zajmują się stowarzyszenie OPONEO Motorsport i Automobilklub Rzemieślnik przy współpracy Automobilklubu Kujawsko-Pomorskiego oraz LKT Wyczół, pod patronatem Polskiego Związku Motorowego.

Samochody, czyli czym można się ścigać?

W rallycrossie zawodnicy ścigają się samochodami zbudowanymi w oparciu o zwykłe seryjne modele. Samochody grupowane są w różnych klasach – w zależności od stopnia zaawansowania przeróbek, a co za tym idzie – mocy i osiągów. W Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie zawodnicy mogą rywalizować w jednej z tych klas:

  • SuperCars – najmocniejsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje. W tej klasie samochody mają napęd na 4 koła, a napędzane są turbodoładowanymi silnikami o pojemności do 2058 cm3 (benzyna) lub 2333 cm3 (diesel). Auta tej klasy rozwijają moc dochodzącą nawet do niesamowitych 600 KM i przyspieszają do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Zwycięzca klasy SuperCars otrzymuje tytuł Mistrza Polski w Rallycrossie.
  • SuperCars Light – w sezonie 2018 pojawi się nowa klasa w ramach najmocniejszej grupy SuperCars, jednak rywalizować będą w niej odrobinę słabsze samochody. W praktyce oznacza to zakaz stosowania sekwencyjnej skrzyni biegów oraz zwężkę przed turbosprężarką o średnicy 33 mm, jednak kierowcy cały czas będą mieli do dyspozycji napęd na cztery koła.
  • SuperNational + 2000 – w tej kategorii rywalizują zawodnicy dysponujący samochodami z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności od 2000 cm3 do 5000 cm3.
  • SuperNational – 2000 – to klasa dla kierowców w samochodach z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności do 2000 cm3.
  • SuperNational 1600 – to klasa dla kierowców w samochodach z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności do 1600 cm3.
  • RWD Cup – klasa markowa, jak nazwa wskazuje, przeznaczona dla zawodników w różnych wariantach BMW e36, napędzanych seryjnymi silnikami o pojemności do 2000 cm3.
  • SC Cup – kolejna z klas markowych, utworzona z myślą o kierowcach, którzy chcą rywalizować w rallycrossie za kierownicą Fiatów Seicento lub Cinquecento napędzanych seryjnym silnikiem o pojemności 1108 cm3.

Zasady, czyli jak wyglądają wyścigi?

Runda Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie składa się z wolnych treningów, biegów kwalifikacyjnych, dwóch biegów półfinałowych i finału.

  • Kwalifikacje: Rozgrywa się 4 wyścigi (biegi) kwalifikacyjne. W każdym z nich może wystartować maksymalnie 5 zawodników. W trakcie tej części zawodów kierowcy otrzymują punkty za miejsca zajęte w biegach kwalifikacyjnych. 12 zawodników, którzy wywalczyli najwięcej „oczek” przechodzi do półfinałów.
  • Półfinały: W każdym z dwóch półfinałów startuje maksymalnie 6 zawodników. Kierowcy zajmujący po czterech biegach kwalifikacyjnych pozycje: 1, 3, 5, 7, 9 i 11 startują w półfinale A. Z kolei zawodnicy, którzy w klasyfikacjach zajęli miejsca 2, 4, 6, 8, 10 i 12 ruszają do walki w półfinale B. Pierwszych trzech kierowców każdego z biegów półfinałowych awansuje do finału.
  • Finał: W tym biegu kierowcy są ustawiani wg miejsc zajętych w półfinałach. Im lepszy występ w biegach półfinałowych, tym lepsza pozycja startowa do wyścigu finałowego. Najszybszy zawodnik finału to jednocześnie zwycięzca całych zawodów (rundy Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie).

Punktacja, czyli o co walczą kierowcy?

Zawodnicy rywalizujący w Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie walczą o tytuły mistrzowskie – w klasyfikacji poszczególnych kategorii, a także w klasyfikacji zespołów sponsorskich oraz klubów. O tym, kto założy mistrzowską koronę decyduje suma punktów zdobytych w ciągu całego sezonu.

Kierowcy startujący w rundach Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie otrzymują punkty za wyniki wywalczone w biegach kwalifikacyjnych i finałowym. To oznacza, że nie zawsze zwycięzca całej rundy zdobywa najwięcej punktów. Jak to wygląda w praktyce:

  • Kwalifikacje: najlepsza szesnastka zawodników zdobywa punkty wg klucza: 16, 15, 14, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 i 1 pkt.
  • Finał: w ostatnim wyścigu zawodów także zdobywane są punkty zgodnie ze schematem: 8, 5, 4, 3, 2 i 1 pkt.

W każdej z grup i klasy do klasyfikacji generalnej sezonu będą liczone wyniki z wszystkich siedmiu rund.

Joker Lap, czyli taktyka

W rallycrossie triumfują zawodnicy, którzy najlepiej łączą szybką i skuteczną jazdę z odpowiednią taktyką. Ta opiera się o decyzję o tym, kiedy przejechać Joker Lap, czyli okrążenie toru prowadzące alternatywną trasą. Na niektórych obiektach alternatywna trasa jest szybsza, a na innych – wymaga więcej czasu. W każdym z biegów kwalifikacyjnych, półfinałowych i finałowym zawodnik ma obowiązek raz przejechać Joker Lap. Nie może go ominąć ani przejechać więcej niż raz.

Przykładowo, jeżeli po kierowca utknął za zawodnikiem, którego nie może wyprzedzić, to skorzystanie z Joker Lap może mu pozwolić na zmianę pozycji na torze i jazdę swoim – szybszym tempem. Z kolei kierowca, który jest na prowadzeniu może budować swoją przewagę i wykorzystać Joker Lap na ostatnim kółku kończąc je na prowadzeniu, dzięki zbudowanej wcześniej przewadze.

Tory i kalendarz, czyli co i gdzie?

W sezonie 2019 Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie zawodnicy będą walczyć w 7 rundach:

  • 6-7 kwietnia – Autodrom Słomczyn (MPRC)
  • 27-28 kwietnia – Motopark Toruń (MPRC + FIA CEZ)
  • 25-26 maja – Autodrom Słomczyn (MPRC + FIA CEZ)
  • 22-23 czerwca – Motopark Toruń (MPRC)
  • 27-28 lipca – Vilkyciai Rallycross (MPRC + LASF)
  • 7-8 września – Autodrom Słomczyn (MPRC)
  • 5-6 października – Motopark Toruń (MPRC)

Źródło: http://www.rallycross.com.pl